Möten och människor

Så här veckan före julveckan så är det ju en hel del som ska fixas och ordnas, så att alla julgirlanger hamnar där dom ska och så att hemmet förbereds för julgranens intåg i stugan.

Yrkesmannen

Efter att ha irrat omkring bland det stora byggvaruhusets hyllor i en halvtimma, ger jag upp och styr kosan mot järnaffären i hembyn. Där finns yrkesmannen.
Arrangemang med ljusslingor och girlanger kan kräva lite udda lösningar, till exempel när det gäller gardinuppsättningar. Lösningen på problemeter heter… ja, vad heter det nu igen? En sån där prytteligrunk som man brukar fästa ledstänger med. Så när jag hade ärende till byggvaruhuset skulle jag passa på att köpa en sån – trodde jag. Men det skulle jag alltså inte, särskilt eftersom en slutligen uppspårad personal sade sig inte veta vad jag menade.
Det var då jag åkte hem till byn, gick in i järnaffären och berättade för den grånade gentlemannen bakom disken vad jag skulle göra och vad jag hade tänkt mig för pryl.
– Jaha, du menar en sån här, sa han och gick med bestämda steg iväg till en hylla och plockade fram precis den pryl jag tänkt mig.
Han är en yrkesman. Det är en utrotningshotad art. Var rädd om dom som finns kvar.

Det här inlägget postades i Ingen kategori och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

