Förakt och okunnighet

Man talar i dessa dagar mycket om politikerförakt och det är kanske inte så konstigt. Men ibland har jag känslan av att föraktet bottnar mera i okunnighet hos den föraktande än i politikernas göranden och låtanden.

Ett av mina långa öron råkade fånga in följande konversation på ICA häromdagen. (Icke ordagrant återgiven, men andemeningen fanns):
Farbror 1: Man vågar ju inte bli gammal, nu när dom låter folk svälta ihjäl på åldersdomshemmen.
Farbror 2: Nej, det är för jävligt som dom kan ställa till det, dom där politikerna. Han Juholt kan man inte lita ett dugg på.
Farbror 1: Ja, men… det är väl ändå inte Juholt som har privatiserat vården?
Farbror 2: Ah, dom är likadana alla politikerna.
Farbror 1: Ja, men det är väl ändå borgarna som privatiserat…
Fabror 2 (avbryter): Nä, jag litar inte på politikerna. Reinfeldt verkar vara en rejäl karl och Borg, men annars är dom bara ute efter att sko sig själva.
Efter denna lektion i politikerförakt gick jag min väg och kände hur väljaföraktet började växa i mig.

Det här inlägget postades i Ingen kategori och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

