Synd att det inte var Salander

Något är riktigt, riktigt fel med det svenska rättsväsendet när en polisman kommer undan med ett års fängelse för den här grova brottsligheten: att hjälpa en 16-åring att rymma från behandlingshemmet, att hjälpa henne att skaffa droger och att slutligen våldta flickstackarn.

Jag är våldsam motståndare mot dödstraff, jag tror mer på behandling än på långa fängelsestraff och jag tror egentligen inte att någon blir bättre av att sitta i fängelse. Möjligen kan långa fängelsestraff ha en viss avhållande inverkan.
Men jag tycker att ”någon jävla ordning” får det väl vara på rättskipningen i vår moderna demokrati. Hand upp, dom som tycker att ett års fängelse är ett adekvat straff för mangrisens beteende!
Jag menar att det får vara någon sorts relation mellan brott och straff. Jag kan omöjligt se det rimliga i att polisen slipper undan med ett år, medan till exempel några ungdomar blir dömda till flera års fängelse för att dom suttit i en lägenhet och skickas sms (Göteborgskravallerna).
Poliskräket måste ha haft väldigt höga tankar om sin attraktionskraft om han kunde inbilla sig att det var något annat än rymningsmöjligheten och knarket som drog flickan till honom. För inte inbillade han väl sig att en 16-årig tjej skulle bli attraherad av en lönnfet 53-åring? Synd att tösabiten inte var verklighetens Lisbeth Salander.

Det här inlägget postades i Ingen kategori och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

