Vädret händer här!

Det vi vanligen kallar väder; vindar, nederbörd och temperatur, är ett lokalt fenomen. I alla fall nästan alltid och därför är det så skrattretande när Dagens Eko drar ramsan: ”Götaland och Svealand får mulet och disigt, cirka fem plusgrader”.

Regn och slask i Malmö – men snö och vinter i Fundersed, fast det bara skiljer sex mil.

Det är naturligtvis löjligt med prognoser för så stora områden. Visst kan vädret vara tämligen likartat över hela Götaland– ibland. Men för det allra mesta är variationerna stora och det kan skilja rejält mycket, bara på några mil.
Om man ska ut på sjön kan det vara lämpligt att följa SMHI:s kustväder. Där tar man verkligen hänsyn till att det kan vara stor skillnad på väder på ena och på andra sidan av Skåne. Det finns en prognos för Hanö-Sandhammaren, en för Sandhammaren-Falsterbo och en för Falsterbo-Hallands Väderö. Rätt skapligt, men faktum är att vädret kan variera stort, även inom dessa små områden. Det gäller kanske speciellt på högsommaren, när lokala fronter och åska kan ställa till det rejält.
Jag minns speciellt en gång när jag var tävlingsledare för Laxfestivalen i Karlshamn. Medan alla tävlande var långt ute till sjöss för att försöka fånga lax tog jag båten och stack ut någon sjömil från hamnen för att själv fiska lite i väntan på kvällens invägning. Plötsligt märkte jag att solen försvann bakom svarta moln, en molnbank kom svepande från Listerlandet och på tio minuter hade det lugna havet förvandlats till ett rasande element, med meterhöga, skumkrönta vågor. Vinden ylade i fiskeutrustningen och autopiloten klarade inte längre att styra. När jag bärgat grejorna ringde jag upp Peter Johansson, en gammal kompis och mycket erfaren trollingfiskare, som var med i tävlingen och låg några sjömil längre ut till havs.
”Vad tycker du Peter? Ska vi bryta och kalla in båtarna”, frågade jag?
Jag kunde nästan höra hur Peter förvandlades till ett stort frågetecken. Bryta? Varför det? Därute där han, och de flesta andra, fiskade var det platt sjö, solsken och fint. Men dom kunde se att det var helsvart inne i inre delen av Pukaviksbukten.
Så lokalt kan väder alltså vara. Det är kanske speciellt märkbart till sjöss, men visst kan variationerna vara stora till lands också. Härom morgonen hörde jag meteorologen på Radio Malmöhus prata om att det förvisso var plusgrader i Malmö, men att det kanske krupit under nollan i de inre delarna av Skåne. Jag hade -6,9 grader på min termometer…
Väder är lokalt. Till exempel så här på senhösten när vattnet fortfarande är varm och värmer upp kustlinjen. Har dom därtill lite moln som håller kvar värmen nere i Malmö och vi har en reva i molntäcket här uppe i de skånska alperna kan det skilja tio grader. Det kanske man inte kan begära att alla ska begripa, men jag tycker nog att meteorologerna borde vara medvetna om de lokala variationerna.

Det här inlägget postades i Natur, Väder och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Vädret händer här!

  1. Ping: Köldhål och lokala prognoser | Yttersta gränsen

Kommentera

