Meningen med Skånskan?

Finns det egentligen någon mening med Skånska Dagbladet? Är det kanske att berätta för sina läsare om vad som händer och sker? I så fall misslyckas tidningen grovt med den uppgiften.

Vi som bor i Mellan-Skåne har inte mycket att välja på när det gäller lokala dagstidningar. Mellersta Skåne lades ner för många år sedan, Sydsvenskan övergav området lite senare och Skånska Dagbladet har sakta avlövat sin nätverk av lokalkontor. I dag sitter några få journalister i Eslöv och förmodas täcka upp vad som händer i Eslöv, Höör och Hörby kommuner. Det klarar dom, förstås, inte. Varenda en som har någon erfarenhet av lokaltidningar vet att det aldrig kommer att fungera.
Jag prenumererar på Skånskan – det finns liksom inte så mycket att välja på. Men, men… inte särskilt länge till. När tidningen inte längre klarar att förse mig med lokala nyheter, inte klarar att informera ens om de mest uppseendeväckande händelserna i mitt närområde – då har jag väldigt svårt att förstå meningen med Skånskan.
I lördags blev det stor uppståndelse här ute vid yttersta gränsen. Det vimlade av polisbilar och poliser med hundar. Så småningom anslöt en polishelikopter som hovrade över takåsarna så att takplåtarna skallrade på grannens hus. Det är ju inte särskilt tättbefolkat här ute i skogen, men det var nog ett par hundra människor som undrade vad det var som stod på. Det undrar dom fortfarande – om dom inte kunnat ta del av byskvallret. I Skånskan stod det nämligen inte en rad…
Det som hade hänt var att en äldre dam gått vilse i skogen och när hon varit försvunnen några timmar larmade anhöriga polisen. Som letade i många, många timmar och först med hjälp av helikopter och värmekamera hittade henne, klockan elva på kvällen.
Jag har många år bakom mig på olika lokaltidningar; Ystads Allehanda, Nordvästra Skånes Tidningar och Sydöstran – och alla mina journalistiska larmsystem slog om till ”Red alert”, när jag fick höra vad som hänt. En bra grej, helt enkelt: Stor polisstyrka söker försvunnen åldring i mörk och kall skog.
Min äldsta dotter, som traskar i mina publicistiska fotspår, har många gånger fått höra:
”Om det är hål i gatan så vill medborgarna veta varför det är hål i gatan – och det är lokaltidningens uppgift att tala om det, helst också när det beräknas bli igenfyllt.”
Som jag ser det är det den enda meningen med en lokaltidning, all information om Idol, Zlatan och dammsugare i kärnkraftverk kan jag få via andra, snabbare och bättre nyhetskanaler. Så om Skånskan inte klarar att informera mig ens om riktigt uppseendeväckande lokala händelser – då har jag väldigt svårt att se meningen med Skånskan.

Det här inlägget postades i Ingen kategori, Media och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

