Men för helvete…

Häromdan brakade en timmerbil rakt in i ett hus i Barum utanför Kristianstad. ”Av oförklarlig anledning”, hette det. Skitsnack, säger jag. Med 99 procents säkerhet berodde olyckan på att chauffören körde för fort.

Det körs rent åt helsicke för fort på våra svenska vägar. Under senare år har hastigheterna trissats upp allt mera och vi blir allt mera ovanliga – vi som försöker att åtminstone någorlunda hålla oss till hastighetsgränserna.
Eftersom jag har den bilen jag har – en rätt klumpig pick-up – och dessutom hunnit nå en ålder som gett mej en viss erfarenhet av bilkörning, så brukar jag ta det rätt lugnt på vägen. Det vill säga köra 70 där det är 70 och 90 där gränsen är 90 km/tim. Jag blir omkörd! Hela tiden!
Jag tror jag har nämnt det förut här på bloggen – men fartgränsen till 70 km/tim på den länsväg som leder förbi vårt torp är synnerligen välmotiverad. Vägen är krokig, har bitvis mycket dålig sikt, det är gott om utfarter, mycket traktorer och lantbruksmaskiner på vägen och så är det gott om vilt i skogarna runt omkring.
Men allt det här har liksom ingen betydelse. Det enda som räknas är risken att åka fast – och den risken är obefintlig eftersom polisernas enda insats i vårt område är att de själva bränner fram i 150 på vägen, när de tränar utryckningskörning. Alltså kan man köra hur fort man vill – och det vill folk. Inte bara halvunga, smarta män i BMW och Audi utan även snickare i firmabil, en riktig fartdåre som kör för UPS eller Volvoraggarna från grannbyn, utan även förare av stora, tunga lastbilar.
Det går rätt mycket tung lastbilstrafik på vägen förbi vårt hus. GPS:en pekar nämligen ut den som närmsta vägen om man kommer nerifrån södra Skåne och ska norrut i Sverige. Och många av lastbilschaufförerna tänker mera på ackordet än på trafiksäkerheten. De kör helt enkelt vansinnigt fort med sina  40-tons monsterbilar. Jag ryser när jag hör dem dundra förbi, funderar på hur lång bromssträcka ett sånt åbäke kan ha och hoppas att dom kör av vägen någon annanstans.
Annars gäller det att som hemmansägaren i Barum hålla sig ute på gårdsplanen så att man är ur vägen när 40 ton lastbil dammar rakt igenom huset…

Det här inlägget postades i Trafik och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

