Lösenord på drift

Men, hallå…, som mina tonårsbarn brukade sucka, när en oförstående vuxenvärld inte hängde med. Men, hallå små IT-experter: Jag har över 30 lösenord att hålla reda på!

Alla vi som är någorlunda flitiga på internet har hunnit dra på oss en försvarlig hög med lösenord. Det är Blocket och Bokus, det är SJ, webbmejlen och bloggen förstås – och många, många andra. Själv räknade jag snabbt till över 30 olika när jag kollade igenom det dokument (usch, aj och fy) där jag har dom samlade (på samma ställe???). Indignationen och fördömandet från IT-expertisen vet inga gränser.
Ja, ni vet ju vad som hänt. Någon överårig tonåring med fritidsproblem har roat sig med att hacka ett antal, inte alltför säkra, webbsajter och den vägen kommit över hundratusentals inloggningsuppgifter. Rätt harmlösa saker, men eftersom många människor använder samma lösenord till alla sina konton börjar det bli farligt. Med några av dessa lösenord gick det till exempel att kolla vissa Expressenjournalister mejlboxar.
Och då var dom där! Som svampar ur marken denna regniga sommar dök dom upp – dom små IT-experterna, med påtagen skollärarmin och indignation i rösten. Det är nämligen oerhört syndigt att slarva med lösenord, att ha samma lösenord till flera konton, att ha dom nedskrivna, att använda ord som är lätta att komma ihåg.
Själv lyssnade jag, med stigande fascination, till någon liten IT-dam som i radion förklarade att man skulle välja ut ett långt ord, som rörde något personligt och okänt för andra, byta ut tredje, sjätte och nionde bokstaven mot siffra, specialtecken eller punkter. Sedan skulle man memorera det, absolut inte använda samma till mer än ett konto och för allt i världen inte skriva ner det någonstans.
Men, hallå…, det blir ju virvelstorm i lilla hjärnan bara av att tänka på det. Jag erkänner härmed att jag inte har mer än fyra eller fem olika lösenord som jag använder växelvis till mina olika konton.  För att komma ihåg vilket lösenord jag har till vilket konto har jag dem dessutom nedskriva i ett ”hemligt” dokument. Om det inte räcker som säkerhet skulle jag nog rekommendera IT-experterna ett studiebesök hos Apple i Cupertino. Där har man, sedan 30 år tillbaka, arbetat med att försöka anpassa datorerna till människorna – inte tvärtom.

Bakom prickarna döljer sig ett av dom fyra-fem lösenord jag använder.

Det här inlägget postades i Ingen kategori och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

