Körkort för evigt?

Är det verkligen rimligt att avklarade kör- och teoriprov ska berättiga till körkort livet ut? Självfallet inte – men sen kan man förstås diskutera om det räcker med omprövning av den fysiska statusen, eller om det kanske krävs lite koll av kunskaperna också.

Den generation som nu har gått in i pensionsåldern har vuxit upp med bilen. Nästan alla har körkort och bilkörning är – och har varit – ett naturligt inslag i deras vardagsliv. Många har kört nästan dagligen och har självfallet hållit färdigheterna väl vid liv. Kanske är det sämre med fysiken och framförallt har det kommit en massa nya trafiklagar och -regler.
Själv upptäckte jag till min häpnad häromdagen att alla andra trafikanter kör på vägens högra sida. När jag tog körkort 1966 fick jag minsann lära mig att bilen skulle framföras på vägens vänstra sida… Nä, jag skojar förstås. En och annan ny trafikregel har man ju snappat upp.
Men mycket förändras och så glömmer man ju. 1976, tio år efter att jag fått körkort, gjorde jag ett reportage för Ystads Allehanda som gick ut på att jag ”körde upp” på nytt. Jag klarade uppkörningen; teorin med ett nödrop och tveksamt godkännande för körningen som ”tydde på rutin, men var lite slarvig” enligt inspektören.
Det var som sagt efter tio år. Tjugo år senare var det dags igen. Då skulle jag ta körkort för tungt släp och tänkte väl att teorin skulle jag klara lätt. Ett enkelt snabbtest på körskolan visade hur fel jag tänkte och det blev till att plugga – hårt!

Förbjudet att parkera på jämna datum – om nu någon undrar.

Vi glömmer och så är det, som sagt, inte alldeles självklart att vi uppmärksammar alla nya lagar, regler och skyltar. Hur många klarar till exempel skylten härintill?
Nej, jag tycker nog att vi måste börja ompröva körkorten. Först och främst med en läkarundersökning. Låt oss säga vart femte år efter fyllda 60. Dessutom kan det nog vara skäl att genomföra ett förenklat teoriprov med samma intervall. Då skulle kanske en och annan upptäcka att vi har nya regler för rondellkörning – sedan cirka tio år tillbaka? Men det är en annan käpphäst som jag ska be att få hoppa upp på en annan dag…

Det här inlägget postades i Trafik och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

