Kraftigt ökad efterfrågan

Eftersom jag noterat en 100-procentig efterfrågeökning när det gäller att redovisas hur det gick med bockjakten, så har jag beslutat mig för att offentliggöra resultatet: Jag sköt en bock!

På grund av den kraftigt ökade efterfrågan ser jag mig nödsakad att redovisa resultatet av bockjakten.

För ett antal bloggar sedan berättade jag om den gäckande råbocken på min jaktmark. Hur han gång på gång räckte lång nos åt mej och kom ut på ett annat ställe än där jag satt.
Sedan dess har jag noterat att ett par av mina värda bloggläsare har undrat: Hur gick det egentligen? Hittills har jag negligerat deras intresse och tänkt att tids nog får dom veta. Men plötsligt dök det upp ytterligare två förfrågningar och då blev ju spörsmålet rykande aktuellt. 100 procents efterfrågeökning kan man ju inte bara strunta i…
Den store humoristen och satirikern Mark Twain lär ha sagt att det finns tre sorters lögn: vanlig lögn, förbannad lögn och statistik. En annan tänkare, vars namn jag inte känner, påstår att med hjälp av statistik kan man bevisa att om man står med ena foten i en frysbox och den andra på en het spis så har man det i genomsnitt ganska bra.
Allt svammel här ovan har som enda syfte att komma fram till min poäng: Att man ska vara väldigt försiktig med statistik. Särskilt med att dra långtgående slutsatser av ett mycket litet underlag. När efterfrågan ökar från två till fyra personer så blir det alltså en 100-procentig ökning. Men sett i reella tal är det ju inte särskilt många personer som är intresserade av hur det gick med min bockjakt.
Det var en mycket överraskande nyhet när Sydnytt häromkvällen meddelade att socialbidragstagarna i Malmö ökar kraftig – allra mest i Limhamn-Bunkeflo, den stadsdel där de mest välbärgade bor. Jo, reportern nämnde i en bisats att det nu inte var så många i området som hade socialbidrag, men ändå, ökningen var kraftig. Tjaha, om antalet ökade från tre till sex så var det ju en mycket kraftig procentuell uppgång – dubbelt så stor som om antalet bidragstagare i Rosengård ökade från 2000 till 3000. Nu har jag ju ingen aning om siffrorna är just såhär, men principen är viktig. När underlaget bygger på väldigt låga tal ger även små förändringar väldigt stora utslag i statistiken.
I dag fick jag ytterligare ett exempel när Skånska Dagbladet i braskande rubriker meddelade att det skett ett trendbrott och en kraftig nedgång av antalet anlagda bränder i Eslöv. Nedgången var hela 72 procent! Nu nämns ju tyvärr inte det totala antalet, men jag gissar att det inte översteg tio.

Det här inlägget postades i Jakt och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Kraftigt ökad efterfrågan

  1. Ping: Statistik som ger rubriker | Yttersta gränsen

Kommentera

