100 kr/kilot för äpplena?

Skulle du vilja betala 100 kr/kilot för äpplena – bara för att handlaren tvingats köpa in några exta kilon till ett väldigt högt inköpspris? Nej, kunde väl tro det – men ändå betalar de flesta snällt en elräkning där priset beräknats efter den dyrast inköpta kilowattimmen.

Äpple är gott – men 100 kr/kilot..?

Vi kan ju tänka oss att jag åkt ner till torget i Hörby för att köpa ett kilo äpplen av torghandlaren Kaj. Förra gången jag var där kostade de 20 kr/kilot, men nu begär han 100 kr/kilot.
– 100 kr/kilot. Är du inte riktigt klok, säger jag förstås?
– Visst är jag det. I vanliga fall betalar jag 12 kr/kilot för äpplena, men nu har det blivit ont om äpplen, så jag var tvungen att betala 60 kr/kilot för de sista kilona jag köpte in. Alltså tar jag nu 100 kr/kilot för alla äpplen.
Detta resonemang skulle förstås inte hålla på torget i Hörby – Kaj skulle inte få sålt ett enda kilo äpplen. Men när elbolagen tillämpar exakt samma affärsmetoder går det hur bra som helst.
När det blir brist på el så måste Eon starta reservkraftverket i Karlshamn. Det drivs med olja och det är mycket dyrt att producera el där. Men det är inga problem för Eon, tvärtom. Då kan dom nämligen ta ut samma skyhöga pris även för den vattenkraft som dom producerar till en tiondedel av oljekraftspriset.
Skulle det nu vara så, för kraftbolagen, olyckligt att det är väldigt gott om vatten i magasinen och vi ser ut att klara vintern utan elbrist finns det ju andra knep att ta till. Om man som Eon, Vattenfall och Fortum dessutom äger kärnkraftverk kan man ju alltid se till några av reaktorerna krånglar och måste stängas av under vintern.
Varje morgon samlas kraftbolagsdirektörerna, ställer sig i ring, håller varandra om axlarna och upprepar sitt mantra:
”Elbrist, elbrist, elbrist”, 124 gånger.
Prismodellen på elström är naturligtvis grotesk – och ännu värre blir det ju av att det handlar om en basvara som vi inte kan vara utan. Jag kan troligen klara en vinter utan äpplen, men i vårt moderna samhälle klarar jag mig knappast utan el. Därmed borde det vara självklart att samhället ser till så att vi alla har tillgång till leveranssäker och någorlunda billig el. Jag kan helt enkelt inte förstå hur våra politiker kan tillåta att företagen på en oligopolmarknad bedriver utpressning mot medborgarna.

Det här inlägget postades i Familj och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

