Inte alls grisiga

Även om jag numera mest intresserar mig för den vilda varianten så har jag haft en hel del mellanhavanden med tamsvin också. De bökande Linderödsgrisarna hos grannen väcker minnen…

Grisar är väldigt trevliga djur, socialt begåvade och absolut inte grisiga. Om de ges möjlighet så äter de i ena hörnet av stian, sover i ett annat och bajsar i det tredje. De lär sig snabbt känna igen olika människor och står inte hundarna efter när det gäller att tigga godsaker.
Genom åren har jag haft många trevliga pratstunder med olika grisar –  mest och längst med Rufus, gödgrisen som förgyllde vårt första år som ”gröna-vågare”. Med honom hade jag så god kontakt att det var lite svårt att se den raka linjen mellan den fridsamt gruffande grisen och skinkan på julbordet. En linje som jag annars har inpräglat som barnsben, om den nu inte finns i generna? Hur som helst var det lite jobbigt den novembermorgon när Rufus leddes ut till slaktbänken…
Annars härdades jag redan i späda år på den punkten, även om gammelfolket försökte skydda mig från blod och skrik genom att skicka ynglingen efter tryneträet. Vet ni inte vad ett tryneträ är? Nä, det visste inte jag heller, men det var alldeles uppenbart att hemmaslaktaren visste det. När det började bli så dags tittade han på morfar och undrade var han hade gjort av tryneträet. Utan detta kunde det inte bli någon slakt. Javisst, muttrade morfar och erinrade sig att han lånat ut det till grannen. Goda råd var dyra och naturligtvis gav jag mig av, i flygande fläng, för att hämta hem den viktiga slaktutrustningen.
Grannen blinkande, hummade och letade en bra stund innan han kom på att han, i sin tur, lånat ut tryneträet till en annan granne. Iväg igen, samma procedur och om igen. Så småningom fick jag återvända, utan tryneträ, och fann förstås färdigslaktade grisar hängande i logen. Dom vuxna hade fått klara slakten utan tryneträ och det gick ju bra.

Grannens charmiga Linderödsgrisar väcker många minnen.

Det här inlägget postades i Familj och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

