Lokala trafikregler

Riksdagen stiftar lagar som reglerar trafiken. Kommunfullmäktige kan spä på med lokala bestämmelser. Och så finns det de oskrivna, lokala reglerna som lokalbefolkningen omfattar. Se till att lära dig dom!

I alla de städer och byar jag bebott (det har blivit några stycken under ett småskaligt kringflackande liv) finns det ”huvudleder”. Alltså lite större gator, där trafiken alltid har företräde – ty så har de boende bestämt. Att sedvänjan helt saknar stöd i lagstiftningen har ingen betydelse. Och om någon utsocknes försöker tillämpa den högerregel som egentligen gäller, så får han/hon skylla sig själv. Då smäller det – ibland i dubbel bemärkelse.
Mina första lärospån när det gäller lokala trafikregler skar jag i Ystad för bortemot 40 år sedan. Som den fräcke yngling jag var så körde jag min lilla Folkvagn rätt ut på Lilla Norregatan, framför en stor och dryg Citroen. Precis som namnet antyder så är Lilla Norregatan inte stor, men den har faktiskt tvärgator som är ännu mindre. Det var från en sådan, Klockaregränd, som jag kom utfarande. Jag kom från höger – men det imponerade inte det minsta på den tämligen korpulente och rödbrusige gentleman i övre medelåldern, som framförde Citroenen. Han tvärnitade och undvek en krock, men tövade inte en sekund innan han slängde upp dörren och kom utfarande.
Vi möttes mitt på Lilla Norregatan och jag måste tillstå att jag led ett nederlag. Med tvärsäker logik bemötte han mitt argument att jag faktiskt kom från höger med ett föraktfullt:
”Men du kom ju för f-n från en tvärgata!”
Ögonblicket därefter small det – och jag blev så häpen över örfilen att jag inte kom mig för att göra något när gubben hoppade in i sin bil och försvann med en rivstart. Och tur var väl kanske det, eftersom jag redan på den tiden hade ett tämligen häftigt humör och var bra mycket större och starkare än den lille farbrorn.
Allt sedan dess har jag lärt mig allt om de lokala ”huvudlederna” i de samhällen där mina bopålar slagits ner. Just nu är mantalsskrivningskommunen (25 bokstäver) Hörby och där heter en av huvudlederna Vallgatan. Man ska inte komma och ha sig om man till exempel kommer körande på Nygatan, upp förbi biblioteket.
Det är möjligt att Sverige, i princip, har högertrafik och företräde för trafik som kommer från höger – men det gäller självklart inte om man ska korsa en lokal ”huvudled”. Basta!

Det här inlägget postades i Trafik och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

