Kundservice = Engelsons

I dessa dagar, när snart sagt varenda företagsledare, försäljningschef och avdelningsboss hörs mumla sitt mantra: nöjd kund kommer tillbaka – är det gott att stöta på ett företag där orden verkligen betyder något. Företaget ifråga heter Engelsons postorder.

Det är ju inte så länge sedan jag hade anledning att skriva ner vad jag tyckte om ett annat företag, Holebergs hyvleri. Men den här gången är det av rakt motsatta skäl jag kommer loss i en tangenbortstango. Jag är, helt enkelt, jäkligt glad och nöjd över hur jag blivit bemött av Engelsons.
Nu kan förstås den förnumstige anmärka att det naturligtvis är skillnad på ett postorderföretag och ett företag i ”Martin Timell-branschen”. De senare tycks ju kunna bära sig åt ungefär hur som helst och ändå få kunder. Så, visst – men jag vill ändå utnämna kundmottagarna på Engelsons till månadens ”hedersstövlar”.
Jag köpte alltså ett par Tretorn-stövlar därifrån förra hösten. (Det var inte dom allra billigaste och man inbillar ju sig att Tretorn ska borga för viss kvalitet). Efter två promenader i vått gräs kunde jag konstatera att stövlarna läckte. Dom var helt enkelt inte ordentligt ihopvulkade. Telefonkontakt med Engelsons resulterade i att jag tre dagar senare kunde hämta nya stövlar hos DHL-ombudet. I förpackningen låg en returpåse för de trasiga stövlarna – med frakten betalt.
Nåväl, det blev ju vinter och kallt om fossingarna, så stövlarna åkte in i garderoben och ersattes av kängor och vinterfodrade stövlar. Där har dom stått till nån gång i våras och nu har dom väl använts tio gånger. Tills i dag, när jag blev våt om fötterna igen! En närmare titt avslöjade att stöveln höll på att släppa från sulan.
Nytt telefonsamtal till Engelsons. Blev det problem att reklamera en vara efter ett år? Icke…
”Ja, vi vet att det varit problem med dom stövlarna. Vi har dom inte längre i sortimentet”, upplyste en vänlig kvinna och fortsatte:
”Men vi har tagit fram en bättre stövel som ersättning. Om du accepterar det så skickar jag ett par sådana till dig.”
På min fråga om retur av dom trasiga fick jag ett rakt besked att det bara var att slänga.
Gissa var jag kommer att handla nästa gång?

Det här inlägget postades i Familj, Jakt och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Kundservice = Engelsons

  1. Lisa skriver:

    Serviceparadoxen kallar vi det med en fackterm. En missnöjd kund som klagat och fått hjälp blir ofta mer nöjd och lojal mot företaget än en kund som inte har några problem med produkten/tjänsten. 🙂

  2. Anders skriver:

    Bra jobbat, jag behöver ett par nya stövlar så då vet jag var jag ska leta. http://www.engelsons.se/

Kommentera

