Känn dig blåst!

Häromdagen fick jag brev från Pensionsmyndigheten. Öppnade det, kollade hur mycket jag skall få i pension. Kollade en gång till och då såg jag den lilla gubben som gav mig fingret och garvade: Blåst!!!

Ända sedan 1994 har jag funderat över vad som skulle hända om Fotbollsförbundet, under en pågående match, meddelade att man ändrat reglerna:
”Nu spelar vi enligt helt nya regler och dom mål ni gjorde i första halvlek räknas inte”.
Nej, så kan man förstås inte göra – inte när det gäller viktiga saker som fotbollsmatcher. Men mindre viktiga saker, som medborgarnas pågående liv, där kan man ändra reglerna.
När jag 1965 klev in genom dörrarna till Ystads Allehanda tänkte jag väl inte så mycket på pensionen. Eller rättare sagt, den tänkte jag inte alls på. Det ligger liksom inte för 17-åringar att grubbla över såna saker. Men så småningom fick jag i alla fall någon sorts begrepp om att ett flitigt och strävsamt arbetsliv skulle leda fram till en lugn och trygg ålderdom, med rejält tilltagen pension. Grundpension, plus ATP skulle ge cirka 80 procent av slutlönen.
Jag knogade på och jobbade och så småningom hade jag jobbat 25 år, med hygglig inkomst, och tjänar ihop ”full ATP”. Några år senare blev det 1994, politikerna kollade hur mycket som fanns i AP-fonderna och fick kalla fötter. Pensionspengarna skulle inte räcka och pensionen måste reformeras hette det. Så blev det. En rejäl ”pensionsreform”, som i ett slag ryckte undan basen för min trygga ålderdom.
Att pengarna inte räcker till för att avlöna allt större pensionärskullar, som lever allt längre kan jag förstå – men jag vägrar att förstå att man kan ändra reglerna retroaktivt. I stället för de 80 procent av slutlönen jag förväntat mig kommer jag att få knappt 50 procent!
Faktum är att i mitt fall så ändrades inte reglerna ens i halvtid, utan först i slutet av matchen. Det gav mig mycket små möjligheter att göra något åt saken. Till exempel göra fler mål (spara mera) i stället för de som togs ifrån mej.
Det lär blir rätt mycket havregrynsgröt i fortsättningen. Men det är ju för all del rätt gott…

Nej, men... ni kan väl inte ändra reglerna under pågående match!

 

Det här inlägget postades i Familj och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

