Med öron känsliga för språk

Livet är inte lätt om man råkar vara född med språkkänsla. Dagligen och stundligen drabbas man av lätt yrsel och ibland av små utslag. Värst är att läsa tidningens lokalsidor och att lyssna till ekonominyheterna.

Mitt långa journalistliv till trots så är jag faktiskt inte särskilt bra på grammatik. Klarar väl ordklasserna hjälpligt, men när det kommer till konjunktioner och adverbial hänvisar jag till min dotter Malin som är ett självgående grammatiklexikon.
Att jag trots allt klarat mig så pass bra förbi alla språkliga fallgropar kan nog endast tillskrivas någon litterat liten gen i min biomassa. Somliga säger att jag har språköron och det är kanske tack vare dessa, tämligen markanta extremiteter, som jag så lätt uppfattar språkliga dissonanser.
För det mesta har jag väl haft nytta av detta medfödda språksinne, men ibland blir det till en plåga. Speciellt läsandet av Skånskans lokalsidor kan ge kraftiga rysningar och huvudvärk. Där vimlar det av ”journalister” som inte vet att de har ”en enda ända”, att ”abborren har två b:n” eller att lejon visserligen är ett respektingivande djur, men att det trots detta ska stavas med gemen bokstav i början.
Varför det blivit så här vet jag inte riktigt. Jag är bara säker på att nivån var rätt mycket högre på den tiden jag själv var verksam i lokalpressen. Kanske har det att göra med den allt sämre utbildningen och därmed sjunkande bildningen? Om en tredjedel av eleverna går ut med underkänt i svenska så behöver man kanske inte vara särskilt lysande språkbehandlare för att vara klassens ljus?
På sistone har jag dock farit mest illa av att lyssna till ekonominyheter i radio och på teve. Fåniga modeutryck som ”ta höjd för” och liknande kan man väl ha överseende med. De flesta branscher (inte minst den där jag själv är verksam) drabbas med jämna mellanrum av sådant. Men hur kan det komma sig att ett språkligt missfoster som ”London ÄR upp en procent” sprider sig som en präriebrand? Även normalt sansade journalister hänfaller till denna idiotiska anglicism så snart de ska berätta om tillståndet på börsen. Och det har de ju gjort tämligen frekvent på sista tiden. Finns det verkligen ingen språkvårdare, eller chef, på Sveriges Radio som kan ta dem i örat och tala om att börsen ”går” upp eller ner?
Mina stackars öron…

Känsligt språköra.

Det här inlägget postades i Ingen kategori och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

