Det känns som ett hån

Dom som känner mej vet att jag har en svårsläckt nyhetstörst. Så det blir ju rätt mycket tidningar – och då händer det ju att ögonen glider över någon annons. Vilket ofta får blodtrycket att stiga och just nu är det Telias fel.

Telia har annonserat rätt friskt i sommar. Bland annat om 4G och mobila bredband. Begrepp som är helt främmande för oss här ute vid yttersta gränsen. Och inte tror vi väl egentligen att Telia skulle få för sig att leverera sådana tjänster till oss, olönsamma och förtappade individer i den skånska glesbygden. Vi bor visserligen bara tio kilometer från närmaste Europaväg, men det är uppenbarligen väldigt långt ut i skogen sett med Teliaögon. Så långt ut att vi inte ens erbjuds fungerande mobiltelefoni. Ja, ni läste rätt – vi har inte ens 2G här ute!
Hur som helst blir man ju lite nyfiken ibland, så jag klickade på en Telia-annons som erbjöd ADSL-bredband med gratis mobilt bredband i släptåg.
Jag fyllde i mina uppgifter och fick upp ett litet meddelande:
…att tyvärr kan Telia inte levera tjänsten i mitt område.
Hån! Det här är inte Korpilombolo, det är inte ens Björkeryd – vi bor ju för tusan mitt i Skåne.
Till all lycka finns det ett litet privat företag i Sjöbo som heter Teleservice. Dom tror att det kan vara lönsamt att leverera bredband i den skånska glesbygden. Det tror dom uppenbarligen alldeles rätt i eftersom jag har en mycket bra ADSL-uppkoppling på 8 mbit/sek och företaget ifråga växer så det knakar.
Men Telia, som sagt… Dessutom skulle man väl kunna säga ett och annat om de lokala politikerna som inte fattar att bredband och fungerande mobiltelefoni är viktigare ute i skogen än inne vid kommunalhuset.

Hallå, Telia. Den här annonsen är ett hån mot oss som bor en bit ut i skogen.

Det här inlägget postades i Ingen kategori. Bokmärk permalänken.

Kommentera

