Husrenovering i semesterlandet

Sommar, avstängda värmesystem och ledig från jobbet – visst låter det som ett utmärkt tillfälle att renovera köket? Men då har man inte tagit med semesterlandet Sverige i beräkningen…

Trots att vi håller på att lämna industrisamhället i bredbandshastighet så finns det fortfarande reminiscenser från denna korta epok i Sveriges historia. En av dem är att i juli stänger Sverige. Därför ser vårt köksgolv fortfarande ut som på bilden härintill. Grabbarna uppe i Värmland som skulle leverera det nya golvet (jag föredrar att inte benämna dem ”träskallarna”, eftersom jag fortfarande hoppas på att få det) har nämligen behagat ta semester.
Nu beställde jag ju golvet några dagar in i juli och det var naturligtvis klantigt av mig att missa att den stora SEMESTERN brutit ut. En månadslång period när i stort sett ingenting fungerar. Nu står det ju visserligen på golvföretagets hemsida att den dimension jag ville ha finns för ”omedelbar” leverans, men det är självklart något som gäller under årets övriga elva månader, inte under SEMESTERN…!
På sätt och viss var det ju bra att golvet dröjde ett tag, eftersom jobbet med att bryta upp det gamla blev betydligt mera tidsödande än vad jag hade tänkt mig. I min fantasivärld drog jag upp planka för planka och travade i snygga högar bakom uthuset. I själva verket fick den nyköpa tigersågen jobba flitigt och resultatet blev en hög med brädstumpar som inte duger till annat än ved.
Gamle farbror Sträng, som vi köpte huset av, var nämligen byggnadssnickare och förmodligen hade han råkat få med sig en rejäl förpackning fyrtumsspik hem vid något tillfälle. Varje, jävla planka var nämligen spikat i varje, jävla regel med rejält islagna och lätt rostiga fyrtummare! Kofot, svett, slit och trasiga reglar är nyckelord i berättelsen.
Men nu är allt uppe, golvet är omreglat – så om bara SEMESTERN tar slut så…

Säga vad man vill – men han försökte i alla fall inte smita undan ansvaret. Den här plankstumpen hittade jag under golvet.

Det här inlägget postades i Familj. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Husrenovering i semesterlandet

  1. Ping: Varning för värmlänningar | Yttersta gränsen

Kommentera

