En riktig skitbil

När det är riktigt kallt, eller riktigt varm, sorteras dom ut – skitbilarna. Då kan man se dem stå övergivna vid vägkanterna. Förvånansvärt ofta är det Renault-bilar.

Det händer att jag lämnar De djupa skogarna och går på Europas gator som en vanlig man. Senast i förra veckan var vi iväg till Tyskland och kollade på metropoler som Schleswig och Flensburg. Det var varmt, mycket varmt och det var bilköer på de stora motorvägarna. Vår japanska farmartruck fungerade som vanligt oklanderligt, höll jämn temperatur, både på motorn och inne i kupén. Alla var inte lika lyckligt lottade… Många bilar stod i vägrenarna med kokande, eller färdigkokta, motorer. Påfallande många var av märket Renault.

För tio år sedan var det vanligaste vägkantsvraket en Ford Sierra. Det är förmodligen den sämsta bil som europeiska Ford nånsin byggt. Den sista Sierran tillverkades 1993 och eftersom det är en bilmodell som åldras mycket snabbt har de allra flesta exemplaren hamnat där de hör hemma; på bilskroten.
Numera är det Renault av olika modeller som står som monument över en biltillverkare som sålt sin stolthet för en vattvälling. Det är ingen slump att Renault toppar ADAC-statistiken i suverän stil. ADAC är en tyska bilägarorganisationen som på frivillig basis hjälper vägfarande ute vid vägarna. Med sedvanligt tysk grundlighet för de statistik över vilka bilmärken de assisterar. Först kommer Renault, sen kommer ingenting, sen kommer ingenting… och sedan kommer lite andra obskyra märken som Fiat och Opel.

Jag har själv ägt två stycken Renault, en R10 och en R16. R10:an hade jag knappt så länge att jag hann utvärdera den, men R16 körde jag nästan ända fram till skroten. R16 var en mycket modern bil när den lanserades på 1960-talet. Ett hjul i varje hörn, individuell fjädring och framhjulsdrift medförde jättefina vägegenskaper, hög komfort och mycket bra lastutrymmen i halvkombimodellen. Det var verkligen en skön och trevlig bil att köra – men sedan var det slut på det roliga. Ofta fick man ett dörrhandtag i handen, eller så gick handskfacket inte att stänga. Eller så funkade inte innerbelysning, eller så var motorn helt död på grund av ett mystiskt elfel som kostade tusenlappar att spåra upp.

Nä, Renault kan göra trevliga och komfortabla bilar. Men kvalitet – det kan dom inte stava till.

Renault R16 var en mycket modern och komfortabeln bil när den lanserades på 1960-talet.

Annonser
Det här inlägget postades i Familj, Trafik. Bokmärk permalänken.

En kommentar till En riktig skitbil

  1. Hemligo skriver:

    Franska bilar, måste nog tillhöra , det absolut sämsta som finns , skulle aldrig en tänka tanken och köpa en fransk bil , inte heller en Opel eller Fiat 🙂

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s