Stenöknarna breder ut sig

Jag har sett det i de nya villakvarteren.
Jag har sett det vid det gamla byahuset vid landsvägen.
Jag har till och med sett det vid en sommarstuga i Skälderviken.
Jag har sett det på torget i Hörby – snart ser jag det på torget i Höör.
Stenökarna breder ut sig.

Det är fascinerande att följa hur ett av marknaden skapat mode kan få folk att kasta all logik och allt eget tänkande överbord. Bygghandeln jublar och säljer gatusten och gårasten, kantsten och Kolmårdengranit. Tungt, alldeles för tungt, lastade släpkärror körs upp på garageuppfarter och det bärs och lastas. Det krattas och jämnas, det läggs markbädd och grus, singel och sten…

Mina barns kompisar, gnuttarna tycker illa om allt som är hårt och kantigt.

Själv vadar jag omkring i den frodiga grönskan på Torpet. På vissa ställen når den mig till knäna och jag låter bli att klippa i ren protest. Kanske måste jag ge mig ut i skogen och leta reda på några gnuttar som kan hjälpa mig i kampen mot riddar Kato och hans anhang som alla har ett hjärta av sten.

Människan mår inte bra av hårda ytor och kantiga konturer. Har vi inte lärt oss det sen Olle Adolpsson för 50 år sedan skrev sin protestvisa mot förstörelsen av hans hemstad:
”Sen rusar vi in i mardrömmen av glas och betong,
och sen sitter vi där och hurrar och tycker skjortan är trång!”

Det inte alltför bildsköna, men ganska lummiga, torget i Hörby har förvandlats till en totalt steril stenöken. Bajamajan blir snarast ett hånfullt utropstecken i allt det gråa.

Det här inlägget postades i Natur. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Stenöknarna breder ut sig

  1. Malin Nävelsö skriver:

    När jag går förbi de där villorna där ägarna stensätter hela tomten, så tänker jag elaka tankar som: ja, ja, ni tror att det här är underhållsfritt och att inget ogräs någonsin mer behöver rensas, men vänta bara tills det luftburna växer i alla springor och ni måste rensa med pincett för att det inte skall se ut som skrutt. Troligen kommer maskrosorna inom några år även att lära Hörby kommun veta hut. /Vänligen, Gnuttupproret

Kommentera

