Om jag nu vore kvällstidningsredaktör – vilket jag gud ske lov inte är – så skulle jag ha kunnat tota ihop ovanstående löpsedel.

Den är inte direkt osann (mja, på en punkt kanske), men ska vi säga ”något skruvad”. Vad som hänt är i själva verket följande:

Om någon glömt bort, eller lyckats förtränga, eländet så var det i alla fall så att det kom en halvmeter snö i vintras. Ja, det kom förstås mer än så, men jag tror inte vi hade mycket tjockare snötäcke någon gång. Det var i alla fall fullt tillräckligt för att nå nästan upp till kanten på det ståltrådsnät jag satt som skydd kring mitt spirande äppelträd. Ett massivt snötäcke bär lätt en storfotad hare, som under vinternattens kalla stjärna tog för sig att de späda kvistarna i toppen.

Jag har lite svårt att bli förbannad på honom. Vi kämpar ju alla för att överleva och eftersom jag skickade en hagelsvärm i en av hans artfränder så kan vi väl säga att det blev oavgjort, 1-1, den här vintern.

Och visst är löpsedeln sann. Visst är haren ett vilt djur och visst är det stackars äppelträdet försvarslöst. Enda lilla osanningen är att äppelträdet inte är ett Alice, utan ett Aroma. Men det blev liksom lite bättre drag i löpsedeln med Alice…

Hur som helst så överlevde hon och håller just nu på att utveckla nya toppskott. Det hade hon inte gjort om det inte varit för skarpögde Nico från granngården. Jag var just i färd med att dra upp det stackars äppelträdet när han hejdade mig. Han hade upptäckt dom små skotten. Så vi får väl hoppas att Aroma tar sig och kanske blommar till nästa år. Då kan hon hjälpa till med pollineringen hos granntjejen Katja, som just nu blommar överdådigt och förföriskt. I väntan på att Aroma ska krya på sig får vi väl hoppas att humlor och bin har starka vingar så de orkar flyga från någon av grannarnas äppelträd. Det är rätt långt, här ute vid yttersta gränsen…

Det här inlägget postades i Familj, Jakt, Natur. Bokmärk permalänken.

Kommentera

