Nedskräpning i statlig regi

När jag banade mig väg genom den snårskog av pekpinnar som kantade min ungdoms stig var det nog Håll Sverige Rent-kampanjen som slog mig hårdast. Än i dag så ryser jag av förargelse över ett oförståndigt barn som kastar ett kolapapper på gatan. Med den bakgrunden given kan säkert den värde läsaren förstå mina känslor inför den statligt organiserade nedskräpning som nu pågår i vår natur.

Efter en av de gräsligaste vintrarna i mitt mannaminne så har det äntligen blivit vår – och då ska plogpinnarna plockas in. Det har myndigheten gjort så länge jag kommer ihåg; även om den under tiden bytt namn från underbara Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen till fantasilösa och platta Trafikverket. Förr var det ett par gubbar och en liten lastbil som fixade det hela, numera är det ett automatiserat vidunder med hydraulik och griparmar. Problemet är bara att automatiken inte klarar att få fatt i alla pinnar…

Om pinnarna blivit knäckta, knuffats ur läge eller välts omkull så får dom vara kvar. Och efter den här vintern, när plogbilarna vräkt ut snövall efter snövall i diket, har det ju blivit några stycken som fått på fanders. Jag räknade nog till minst tio stycken plastkäppar i diket på vägen in till Hörby – efter att pinnplockaren passerat.

I en tid när vi betraktas som moraliskt förtappade om vi råkar slänga kaffefiltret i fel sopkärl och riskerar åtal om vi glömmer en läskflaska i naturen känns det märkligt att ett statligt verk ska få lov att svina ner på det här sättet. Det är ju faktiskt mina skattepengar som betalar deras verksamhet.

Nä, leta rätt på rationaliseringsdåren som införde den automatiska pinnplockaren och skicka ut honom med cykelkärra längs vägarna. Inte nog med att han gjorde en hoper folk arbetslösa – han organiserade dessutom ett system som bedriver statligt finansierad nedskräpning.

Statligt organiserad nedskräpning i vår dikesren – finansierad med mina skattepengar.

Det här inlägget postades i Natur, Trafik. Bokmärk permalänken.

Kommentera

