Selvangivelse behövs inte

Klick, klick och klick. Jaha, that´s it – deklarationen är klar, underskriven och inlämnad. Det är lätt, enkelt och bekvämt att deklarera på datorn, men samtidigt ger det mig lite krypningar i nacken och jag måste vända mig om för att se om Storebror ser mig.

I det orwellska övervakningssamhälle dit våra politiker vallat sin lydiga röstboskap behöver vi inte längre berätta hur och var vi tjänar ihop till det dagliga brödet. Myndigheterna vet det redan och möjligheterna till avdrag är numera mycket begränsade. Man måste vara strippa för att få dra av arbetskläderna. I Norge heter deklarationen fortfarande ”selvangivelse”, men vi svenskar behöver uppenbarligen inte ange oss själva längre.

På tal om avdrag så försökte jag en gång i min röda ungdom att dra av för inköp av kvällstidningar. Jag jobbade på dagstidning i Helsingborg, Kvällsposten hade redaktion i stan och eftersom KvP på den tiden tryckte en och annan seriös artikel tyckte jag det fanns skäl att kolla vad dom hade för sig. Men det tyckte inte taxeringsnämndsordföranden. Det fanns nämligen en kvinna i mina kvarter som hade lyckats knö in denna tjusiga titel på sitt visitkort. Hon ringde mej (!) och undrade om jag hade kvitto på kvällstidningarna. Min motfråga, om hon brukade ta kvitto när hon handlade i kiosken, mottogs med ett fnysande och jag hade inte bara förlorat avdraget, jag hade också sett till att mina deklarationer skulle komma att kollas extra noga i framtiden. Som tur var flyttade vi från staden bara något år senare.

På tal om trubbel med myndigheterna så åkte vi på både skatt och straffskatt (skattetillägg) en gång. Trots att sifferbegåvningen i familjen finns hos hustrun var det, av någon märklig anledning, alltid jag som deklarerade åt oss båda på den gamla ”goda” papperstiden. Jag hade helt enkelt skrivit fel när jag tog upp en körersättning som min lagvigda fått från sin arbetsgivare. Jag hade skrivit av siffran för skatteavdrag i stället för det belopp hon fått. Uppenbart för alla – utom för taxeringsnämnden som ansåg att vi försökt svindla staten på flera hundra kronor. Det blev straffskatt som kändes.

Numera behöver man inte fylla i en massa bilagor, räkna ut schablonvärden och föra över ”summan av överskottet, minskat med underskottet” till kolumn 81b. Man bara klickar på datorn. Det är nästan lika enkelt som den typ av deklaration som kåsören Gits Olsson en gång föreslog.
Tjänat:
Satt sprätt på:
Över till Sträng:
(Finansminister hette Gunnar Sträng, årtioende efter årtionde).

Det här inlägget postades i Familj. Bokmärk permalänken.

Kommentera

