Kamikaze-piloter

Hur många kan dom vara – kamikaze-piloterna på våra vägar? Nästan varje gång jag är ute och kör stöter jag på åtminstone någon. Kan det verkligen finnas så många människor med akut dödslängtan, eller är dom bara helt otroligt dumma i huvudet?

När jag talar om kamikaze-piloter i trafiken så menar jag inte sådana som kör 30-40 km/tim över lovlig hastighet, eller sådana som skiter i bilbälten, struntar i högerregeln eller blåser rätt genom rondeller i tron att dom alltid har företräde. Skulle man räkna alla dom så hade man inte mycket annat att göra…

Nej, jag menar dom verkliga kamikaze-piloterna. Dom som drar igång en omkörning fast dom inte har en aning om ifall dom kan fullfölja den, utan att möta en 40-tons lastbil halvvägs. Själv blev jag omblåst av en sån i går. Jag hade hamnat bakom en liten skåpbil på den kurviga vägen hemmavid. Visst, han körde långsamt. Kanske 60 i kurvorna och 70 på de korta rakorna på 70-vägen. Åt helsicke för långsamt, tyckte mannen i Audin som kom upp bakom mej. Så efter att ha vräkt ur sig alla svordomar han kunde (jag såg i backspegeln hur läpparna rörde sig), så drog han förbi, mitt i kurvan vid Åkessons.

Den som vet hur där ser ut vet att det på sin höjd kan vara 200 meters sikt – och då ska ni veta att Audi-föraren körde om både mej och skåpbilen i ett svep. Man blir alldeles kallsvettig.

En liknande, nästan ännu värre händelse, observerade jag från mitt kontorsfönster häromveckan. Grannen Nicke kom ut med sin stora traktor och körde mot Södra Rörum. Han hade väl hunnit 100 meter när en gammal risig Volvo kom ifatt. Först bromsade Volvon in, för att sedan gå ut och köra om, mitt i kurvan. Det är inte 100 meters sikt där! En mötande personbil i 90 km/tim färdas dom 100 meterna på lite drygt tre sekunder. Hur långt tror ni den omkörande hade hunnit på dom tre sekunderna? Jag är ingen matematiker, men kan försäkra att Volvon knappt hunnit upp i jämnhöjd med traktorn – och absolut inte förbi.

Hur är dom funtade? Hur tänker dom? Tänker dom inte alls – eller är dom kamikaze-piloter? Jag får inte ihop det. Merparten av dom här galningarna är unga män i lägre medelåldern. Dom borde inte ha några skäl att vilja dö i ett brinnande bilvrak.

Kamikaze-piloterna var japanska stridsflygare som offrade sina egna liv, genom att största sina jaktplan mot fientliga örlogsfartyg.

Det här inlägget postades i Trafik. Bokmärk permalänken.

Kommentera

