Sämst när det gäller

Så har ännu en svensk idrottsman skrivit in sig i det föga illustra sällskapet ”Sämst när det gäller”. Den här grabben heter Michel Tornéus och är väldigt duktig på att hoppa längd – när det inte gäller för mycket.
I helgen var det inne-EM i friidrott. Tornéus har strömhoppat över åtta meter den här vintern. Det hade räckt till medalj i EM. Men Tornéus fick inte till en enda ordentlig plankträff och slutade sjua.

Vi har sett många av dem genom åren. Mest aktuell är väl höjdhopparen Linus Törnblad som förvandlas till ett darrande nervknippe, varje gång det bränner till på allvar. Hans tidigare konkurrent om den svenska höjdhoppartronen, Stefan Holm, är raka motsatsen. Må vara att han har en del tics som kan föra tankarna till någon sorts syndrom, men kom inte och påstå att Holm inte alltid tar ut det bästa, när det som mest behövs.

I min roll som sportjournalist har jag haft äran att ett par gånger träffa en av de allra främsta företrädarna för ”Sämst när det gäller” – Ricky Bruch. Mannen var ett fenomen, på många sätt. Han kunde stå ute på Limhamnsfältet och ösa iväg diskusen, långt över världsrekordmärket, gång på gång. Men i stora tävlingar, nej…
När man träffat honom är det inte svårt att förstå varför det var så. Inne i jättekroppen satt det en rädd liten kille som hade tillräckligt mycket komplex och ångest för att fylla en hel lärobok i psykologi.

Tro nu inte att jag på något sätt anklagar Michel, Linus och Ricky. Jag lider själv av precis samma sorts prestationsångest. Klarar knappt att kasta ett ordentligt kast när jag fiskar på Mörrumspremiären med ett par hundra åskådare bakom ryggen. Men jag känner mina begränsningar – så det är väl därför ni aldrig sett mig tävla i något EM eller VM.

Ricky Bruch efter ännu ett misslyckat kast. (Yngre läsare upplyses om att den här bilden är tagen innan Gud uppfunnit färgen).

Det här inlägget postades i Sport. Bokmärk permalänken.

Kommentera

